Шановні батьки! Скоро ваші діти підуть до школи. Це перший серйозний крок у житті вашої дитини. На них чекає знайомство з новою вчителькою, новим шкільним колективом, новим статусом учня. Це абсолютно новий рівень у житті дитини.
Психологічна готовність дитини до школи – це рівень психічного розвитку, який необхідний для того, щоб дитина успішно засвоювала шкільну програму у колективі своїх однолітків. Це не є простий показник, він відображає всі ті результати, які рік за роком отримувала ваша дитина на протязі шести років.
Складові готовності:
- Фізична готовність,
- Мотиваційна готовність
- Мовленнєво-комунікативна
- Емоційно-вольова
- Інтелектуальна
Фізична готовність – ріст, вага, наявність молочних зубів, постава, слух і зір.
Мотиваційна готовність. Мотивація – причина до тієї чи іншої дії. Це бажання дитини прийняти нову позицію школяра. Дуже важливо щоб школа дитині подобалася саме навчанням.
Комунікативна готовність – це вміння дитини ввійти в дитячий колектив, діяти разом з іншими, поступатися, підкорятися.
Правила, які можуть допомогти дитині добре адаптуватися в шкільному колективі:
- Не віднімай чужого, але і свого не віддавай;
- Якщо попросили – дай, якщо відбирають - намагайся захищатися;
- Не бийся;
- Кличуть гратися – іди, не кличуть – спитай дозволу погратися з іншими;
- Грай чесно;
- Не дражни нікого. Двічі ні в кого нічого не проси.
- Через оцінки не плач, з вчителем не сперечайся і на вчителя через оцінки не ображайся.
- Ні на кого не наговорюй.
- Будь акуратним.
- Частіше говори: «давай дружити», «давай гратися», «ходімо разом додому».
Вольова готовність - це вміння дитини поставити мету, прийняти рішення, окреслити план дій, виконати його, приклавши до цього зусилля, оцінити результат свого вольового зусилля.
Сила волі проявляється і в посидючості дитини. Тобто дитина має розуміти, від її сили волі залежить протяжність посидючості.
Інтелектуальна готовність до школи передбачає:
- Сформованість уваги;
- Розвинену пам'ять;
- Здатність до аналізу, синтезу, узагальнення.
У шість років дитина має знати: своє ім’я, прізвище, побатькові, вік, в яку пору року народився, адресу(назву села), пори року, їх послідовність, головні ознаки, назви свійських і диких тварин, основні види дерев і квітів.
Пам'ять
Слухова: в шість років на високий рівень пам’яті, дитина має запам’ятати при першому читанні 7-8 слів, під час другого – 9-10.
- Зорова
- Образна
Увага
Від рівня розвитку уваги залежить успішність дитини в школі.
«Не уважна» дитина, ми можемо швидше сказати «не зібрана».
Це коли дитина відволікається, не може втримати свою увагу на чомусь. Розвиток довільної уваги тісно пов’язаний із розвитком відповідальності за виконання будь-якого завдання. Довільна увага є необхідною умовою пізнання світу.
Довільна увага тісно пов’язана з мовленням. У шість років дитина здатна підпорядковувати свої дії мовній інструкції дорослого, і наше завдання навчити дитину підпорядковуватися власній мовленнєвій інструкції.
Ваша дитина не готова до школи, якщо:
- «хочу» для неї переважає над «можна»;
- дитина не випускає з рук іграшок, часто кричить;
- дитина не хоче спілкуватися з незнайомцями, або навпаки: відразу входить в надто близькі панібратські стосунки;
- дитина не знаходить спільної мови з однолітками;
- дитина швидко відволікається;
- рівень знань дитини про навколишній світ дуже низький, вона не вміє узагальнювати, класифікувати, помічати схожість і відмінність;
- дитина не любить малювати, не вміє працювати з дрібними деталями;
- дитина дуже повільно рухається, їсть, говорить;
- дитина має проблеми із запам’ятовуванням або з мовленням.
Рекомендації батькам майбутніх першокласників
- Познайомте дитину з вчителькою до офіційного початку занять.
- Не залякуйте дитину школою! Для того, щоб дитина хотіла йти до школи, у її голові має скластися позитивний, теплий образ.
- Розкажіть їй про своє шкільне дитинство, пригадайте декілька смішних історій із свого шкільного життя, покажіть свої шкільні фотографії.
- Розказуйте як можна більше про шкільні правила і звичаї.
- Пограйте у школу (ви – вчитель, а дитина і м’які іграшки – учні), можна задіяти шкільне приладдя – портфель, зошити, ручки.
- Для розвитку пам’яті, мислення, мови, уваги просіть дитину переказати історію, фільм, казку чи оповідання. Приділяйте цим процесам більше уваги, бо це головні психічні процеси, на яких будується навчання.
- Нехай дитина більше ліпить, складає конструктор, мозаїку, пазли (для розвитку дрібної моторики руки).
- Якщо дитина допустилася помилки, попросіть дитину знайти її – це перша форма самоконтролю.
- За те, яким буде шкільне майбутнє дитини, відповідають батьки.
Ракоча Н.В. практичний психолог
Настасівської ЗОШ І-ІІІ ступенів